De klant moet in het gesprek de pijn voelen
RISICOMANAGEMENT OOK VOOR VERZEKERINGSADVISEURS
In de Risk special van het tijdschrift Assurantiemagazine (AM) van december 2015 is een interview opgenomen met Erik van de Crommenacker (NN) en Peter Dona, van Dona HR Advies.
Aanleiding van het interview was het verschijnen van het boek "Verzekeren kan altijd nog"; Handboek Risicomanagement, uitgegeven door NEN, eind 2015, en waar zij beide mede auteur van zijn.
In dit interview wordt ingegaan op welke wijze de verzekeringsadviseur, en in het verlengde daarvan de verzekeraars een rol kunnen innemen als dé risicoadviseur voor ondernemers en bedrijven.
Zij zien hierbij een integrale visie, waarin zowel de harde als de zachte kanten (zoals HRM en duurzame inzetbaarheid) van de bedrijfscontinuiteit, worden toegepast.
Zij pleiten dat verzekeringsadviseurs en hun organisaties meer lef tonen om deze risicomanagementrol op zich te nemen, en daardoor hun klanten bij te staan, ondersteunen en adviseren op het gebied van bedrijfsrisico's.
Juist door de vele veranderingen in wetgeving van de afgelopen twee jaar, en die nog op stapel staan m.b.t. sociale zekerheid, wordt het voor ondernemers steeds complexer om in te kunnen schatten wat hun mogelijke risico's zouden kunnen zijn, inclusief de werknemer gerelateerde risico's.
Verzekeren is dan niet altijd het antwoord! In welke mate kunnen we risico's voorkomen door preventieve maatregelen in te zetten.
Maar hun centrale boodschap is, invoeren van risicomanagement bij de klant levert pijn op, en die mag gevoeld worden.
Daarnaast zijn beide voorstander van een kwaliteitsnormering voor risicomanagement, en zijn dan ook betrokken en mede initiatiefnemers geweest van de NEN norm Erkend Risico Adviseur.
Voor het volledige artikel verwijzen we naar het eerdergenoemde tijdsschrift.
Peter Dona
6 januari 2016